
SOSYAL MEDYA UZMANI NEDİR?
Dijital çağ içerisinde iletişim kurmak demek her şey demektir. Kısa süre içerisinde yanıt alma ve iletileri gönderebilmek dijital çağ dönemini tanımlamakta olan temel kullanımlardan biri olmaktadır. Bunun farkında olan bireyler ve aynı zamanda kurumlarda sosyal medya üzerinde varlıklarını göstermektedir. Özellikle de iletişim hâlinde bulunulan bir kitle varsa ve anlatacak ya da gösterecek bir şeylerinizin olduğunu da düşünüyorsanız eğer sosyal medya üzerinde, en faydalı alanını kullanımı açmaktadır.
Aynı zamanda sosyal medyanın birçok kullanım türüne de ev sahipliği yapması, başta sosyal medya uzmanı olmak üzere ve daha birçok meslek dallarını da yaratmış ve dönüştürmektedir. Günümüz içerisinde de sosyal medya hesabı olmayan kişiler ve kurum sayıları da oldukça azdır. Sosyal medya hesapları kısa süre içerisinde yanıt alıp verebileceğiniz ve iletişim için de ileti paylaşımlarınızı da yapabileceğiniz mecraları yaratmaktadır. Bu mecraların takiplerini ve yönetimini de sağlama konusunu da önemsemektedir. İşte bu gelişme ve değişen iletişim şekli, meslek alanlarında da sosyal medyayı iyi bir şekilde kullanmayı da gerektirmektedir.
Sosyal medya, internetin varlığının hızla gelişmesi ile birlikte ve kullanımının da yayılmasıyla birlikte kendi kanallarını oluşturacak bir iletişim alanı yaratmıştır. İletişim teknolojilerinin de geliştirilmesiyle birlikte ve bir yenilik alanları da yaratması, sosyal medyanın ortaya çıkışına da bu şekilde zemin hazırlamıştır. Günümüz içerisinde internet olanaklarının yaratmış olduğu iletişim kurma biçimleri, sosyal medya kanalları aracılığıyla da sağlanmaktadır. Bu yaşanan hızlı değişim sayesinde, bazı meslek alanlarının da geliştirmekte ve bununla birlikte yeni iş kollarının da ortaya çıkmasına da katkı sağlamaktadır.
Gelişen ve değişen dünya sistemi üzerinde kullanılan teknolojinin büyük etkisi içerisinde de iletişim araçları, zaman ve mekân sınırlılığını da ortadan kaldırmıştır. Sonuç olarak bakıldığında yapılan işlere göz atıldığında sosyal medya kullanmayan çok az iş yerleri bulunmaktadır.
Sosyal medya uzmanlarının bu gelişen dalda ki görevi, marka ya da markanın isim bilinirliğini arttırmak, pazarlama faaliyetlerini geliştirmek ve aynı zamanda satışları arttırmak için de strateji planlama ve bu strateji planlarını uygulama ve izlemekle sorumlu olmaktadır.
Sosyal Medya Uzmanın Görevleri Nelerdir?
Meslek profesyonelleri ilk olarak, sosyal medya platformları içerisinde anlamlı olan bir içerik yaratabilmesi açısından ve online platformlar üzerinden yayınlanan müşteri şikayetleri ya da yapılan eleştirilerini hızlı ve hassas bir şekilde olacak şekilde çözebilmesi beklenmektedir. Sosyal medya uzmanı işi yapanların diğer sorumlulukları ise şu başlıklar altında toplanabilmektedir;
- Günlük olacak şekilde, orijinal metin, resim, video vb olan çevrimiçi içerikleri kişilerin ilgisini çekecek biçimde oluşturmak, düzenlemek ve bu içerikleri yayınlamak,
- Araştırma, kıyaslama ve kitle kimliği analizleri yaparak sosyal medya stratejilerini oluşturmak ve bu stratejileri uygulamak,
- Kriz yönetimini gerçekleştirmek, sosyal medya üzerinden kötü eleştiri ve olumsuz haberlere yönelik de düzeltme yayınlayabilmek,
- Şirket ve sosyal medya topluluk politikalarına da dayalı olarak sosyal medya sayfaları ve o sayfaların profillerini oluşturmak,
- Sosyal medya pazarlama planları ve bu planlar için de editoryal takvim oluşturmak ve bu takvimi uygulamak,
- Sosyal medya trafikleri ve demografileri hakkında da bilgi edinmek amacıyla analiz raporlarını incelemek ve analiz etmek,
- Gelecekte karşılaşılacak sonuçları olumlu yönde etkilemek amacıyla gerekli olan bu bilgileri kullanmak,
- Marka isimlerini yönetmek, isimler ile ilgili promosyonlar düzenlemek ve sosyal medya hesaplarına da erişimi artırmak amacıyla diğer departmanlar aracılığıyla da iş birliği yapmayı gerçekleştirmek,
- Sosyal medya üzerinde trendlere hakim olmak gerekmektedir.
Kısaca sosyal medya uzmanı olan kişiler sosyal medya hesaplarının yönetimlerini yapan kişi olarak da bilinmektedir. İnternet aracılığı ile de kısa süre içerisinde milyonlarca yani sayısız insana ulaşabilme imkanı sağlamaktadır. Sosyal medya platformları ise bu işin kolay ve ucuz yollu olarak yapılmasını sağlayan mecralar arasında görülmektedir.
Kurumlar ve markalar da kendi tanıtımlarını yani kendi reklamlarını yaptırabilmek adına birçok yöntem kullanmayı tercih etmektedirler. Sosyal medya aracılığı ile de reklamcılık ise en güncel reklam türlerinden biri olmaktadır. Sosyal medya uzmanları da kısaca bu kurum ve markaların sahip olduklarını sosyal medya ağlarını ve platformlarını etkili bir şekilde yönetebilme becerisine sahip kişi olmaktadır. Bu alanda yapılan bütün çalışmalar sosyal medya uzmanının görevleridir.
Sosyal Medya Uzmanlarının Sahip Olması Gerekli Olan Özellikler Nelerdir?
Sosyal medya platformları üzerinde etkin ve verimli olabilmeleri açısından markalarının da alanında deneyimli olan bir uzman ile çalışması gerekmektedir. Aksi takdir de sosyal medya açısından istenmiş ve beklenmiş olan başarının sağlanması da mümkün olmamaktadır.
Günümüz içerisinde bu alan üzerinde pek çok uzman ortaya çıkmaktadır. Bununla birlikte de ancak içlerinden bir kısmı sosyal medya uzmanlarının sahip olmaları gereken yeterli niteliklere sahiptirler. Bu nedenle de markaların sosyal medya uzman seçiminde titiz davranmaları gerekmektedir. Sosyal medya uzmanları;
- Psikoloji, sosyoloji ve aynı zamanda felsefe gibi toplum bilimleri ile ilgili olan temel bilgilere hakim olmalıdır.
- Dijital pazarlama alanında başarılı olmalıdır.
- Ölçümleme ve bu ölçümlerin raporlama çalışmalarını da yapabilmelidir.
- Çevresindekilerle iletişim becerileri de gelişmiş olmalıdır.
- Sürekli araştırma yapmayı sevmelidir.
- Hayal gücü ve geliştirme yeteneği geniş olmalıdır.
- Grup çalışmaları yapmalarına uyumlu olmaları gerekmektedir.